14/2/11

Tiananmen - Tahrir, dues places, dues històries

Fa unes setmanes que m’he comprat un lector de llibres electrònics. Quan va començar el tema de la digitalització llibrària vaig dotorejar una miqueta el panorama de la literatura en català, vaig vore dues plataformes de venda, dos formats –sempre dividits vaig pensar-... però vaig deixar el tema pendent per qüestions econòmiques. Vaig decidir, però, que si un dia em comprava un lector de llibres electrònics el primer que faria seria comprar i llegir La llibreta de Pequín, de Vicent Partal. Les raons eren diverses. Per una banda, La llibreta de Pequín ha sigut el primer llibre electrònic en català que no s’ha imprés en paper. Per una altra banda, Vicent Partal és el director de Vilaweb, el primer diari electrònic en català, una persona que continua innovant en el terreny d’Internet i les noves tecnologies, sempre en català i és un dels escasos valencians cabals que n’hi ha al planeta. Trellat, català i innovació.

La casualitat ha volgut que la lectura de La llibreta de Pequín, que parla de les impressions de Partal durant la revolta de la plaça de Tiananmen de 1989, haja coincidit amb la revolta a la Plaça Tahrir d’El Caire. Establir paral·lelismes es feia inevitable. I el relat de Partal és, com habitualment escriu, descriptiu en el més essencial, submergint al lector en l’ambient de la plaça i del treball dels periodistes des del primer moment. Fantàstic i recomable relat, llàstima de final. Sembla que a Egipte han tingut més sort, de moment.